Вільному формування виборцями своєї думки про кандидатів може перешкоджати підкуп виборців, а тому законодавець встановлює юридичну відповідальність за такі дії. Під підкупом виборців Виборчий кодекс України у ст. 57 розуміє передвиборну агітацію або надання виборцям, закладам, установам, організаціям незалежно від їх підпорядкування та форми власності грошей, продуктів харчування та спиртних напоїв, товарів (крім матеріалів передвиборної агітації, виготовлених за рахунок виборчого фонду, що містять візуальні зображення партійної символіки та брендування виборчої кампанії, згадування імені або зображення кандидата, який балотується на виборах, вартість яких не перевищує 6 відсотків неоподатковуваного мінімуму доходів громадян), пільг, переваг, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата (кандидатів), згадуванням імені такого кандидата (кандидатів) або партійної символіки.
За надання виборцям грошових коштів чи безоплатно або на пільгових умовах товарів (крім матеріалів агітації, визначених законом), пільг, переваг, подарункових сертифікатів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів за умови, що їх вартість не перевищує 0,06 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, що супроводжується передвиборною агітацією, згадуванням імені кандидата, назви політичної партії, яка висунула кандидата на відповідних виборах, або використанням зображення кандидата, символіки політичної партії, яка висунула кандидата на відповідних виборах, Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність у вигляді накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. А у випадку, якщо така вартість перевищує 0,06 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, то за такі дії настає кримінальна відповідальність у вигляді обмеженням волі на строк від двох до п’яти років або позбавленням волі від двох до шести років, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк п’ять років.
Пунктом 5 підрозділу 1 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України встановлено, якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян (нмдг), то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17.00 гривень, крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації адміністративних або кримінальних правопорушень, для яких сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги, визначеної підпунктом 169.1.1 пункту 169.1 статті 169 розділу IV Податкового кодексу України для відповідного року, що на даний час становить 1 051.00 гривню.
Тому дійсно, при кваліфікації підкупу виборців як адміністративного чи кримінального правопорушення необхідно керуватися розміром податкової соціальної пільги – 1 051.00 гривея. І якщо під час передвиборної агітації матиме місце надання виборцям будь-яких матеріальних або нематеріальних благ, крім матеріалів агітації, визначених законом, то обов’язково наступить юридична відповідальність і залежно від вартості наданого блага, це буде або адміністративна (менше 0,06 нмдг, 63.06 гривні), або кримінальна (більше 0,06 нмдг, 63.07 гривні) відповідальність.
Але як бути із матеріалами агітації, визначеними законом? Центральна виборча комісія у своєму роз’ясненні від 14 вересня 2020 року доходить висновку, що під час визначення підкупу виборців положення ст. 57 Виборчого кодексу слід застосовувати у системному зв’язку з Податковим кодексом України і положення щодо посилання на неоподаткований мінімум доходів громадян потрібно застосовувати як такі, для яких сума неоподатковуваного мінімуму встановлена на рівні відповідного розміру податкової соціальної пільги. Адже адміністративна відповідальність наступатиме саме в такому разі.
Вважаю, що таке роз’яснення не відповідає змісту положень Виборчого кодексу України, Податкового кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) та Кримінального кодексу України (КК України) з огляду на наступне. У КУпАП та КК України матеріали агітації, визначені законом, виключені із переліку матеріалів, за розповсюдження яких настає відповідна відповідальність. Відповідно визначення розміру таких матеріалів агітації не може здійснюватися за правилами кваліфікації адміністративних або кримінальних правопорушень з прив’язкою до податкової соціальної пільги.
В даному випадку потрібно користуватися положеннями Податкового кодексу, де вказано, що якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17 гривень. Тому,вартість матеріалів передвиборної агітації, виготовлених за рахунок виборчого фонду, що містять візуальні зображення партійної символіки та брендування виборчої кампанії, згадування імені або зображення кандидата, який балотується на виборах, не повинна перевищувати 6 відсотків неоподатковуваного мінімуму доходів громадян – 1,02 гривню.
Підготувала юрист Олеся Балян.